Het leiderschap van Frederique Steels, CFO van ZorgDomein

'Ik wil het welzijn van de medewerkers meenemen in alles wat we doen'

het-leiderschap-van

Wat voor leiderschap verwachten we van een Chief Financial Officer? Charlotte Gevers Deynoot-Broekers van Ebbinge sprak met Frederique Steels, CFO van ZorgDomein.

Je bent nu bijna een jaar CFO bij ZorgDomein, hoe bevalt het je?
Dat wat ik hoopte aan te treffen, heb ik gevonden. Ik voel me helemaal op mijn plek. Ik heb leuke collega’s die de lat hoog letten, zonder arrogant te zijn. Dat is voor mij een heel fijne werkomgeving.

Wat doet ZorgDomein en in welke transitie zitten jullie?
Het ‘hogere doel’ van ZorgDomein is de beste zorg mogelijk willen maken voor een patiënt. Dat doen we door middel van een platform. Wij willen het administratieve gedeelte in de zoektocht zo makkelijk mogelijk maken voor zorgverleners bijvoorbeeld de huisarts en de patiënt, zodat zij zich kunnen concentreren op wat echt belangrijk is om de patiënt beter te maken.

Ik ben begonnen met de transitie van mijn afdeling finance. We hebben de helft van het team opnieuw moeten bouwen. Als een directeur weggaat, beweegt de rest vaak een beetje mee. Na een paar weken zat ik vrij onverwacht zonder accountant en met een interim business controller. Dat was voor mij een periode van harde keuzes. Focus op het essentiële, om samen met het team de huidige waarde van het bedrijf te beschermen. Nu we weer compleet zijn, kijken we naar de toekomst. ZorgDomein is ontzettend hard gegroeid de laatste jaren. We hebben nu de tijd en rust om nieuwe waarde te creëren en de transitie te maken naar de toekomst. We kijken naar nieuwe businessmodellen en nieuwe manieren om samen te werken met onze klanten, zodat we de beste zorg kunnen blijven verlenen aan patiënten en zorgverleners.

‘Ik heb gewerkt aan meer samenwerking, meer leren van elkaar en elkaars werk kunnen overnemen. Je moet je eigen doel niet vooraan zetten’

Ik hoor ‘nieuwe businessmodellen’, is de markt zo veranderd?
De groei tot nu toe zat in het aantal nieuwe klanten en markten, maar ook in het aantal transacties. Tien jaar geleden werd je gemiddeld een tot twee keer per jaar doorverwezen naar een specialist, het aantal transacties per persoon is nu hoger. Dat aantal is natuurlijk niet oneindig, dus nu moeten we kijken naar wat er nodig is om toekomstbestendig te zijn. Het is een trend dat patiënten meer controle willen hebben in de keuzes die ze maken. Vanuit een ‘transactiemodel’ gaan we meer naar netwerkzorg waarin zorgverleners informatie delen. Denk aan mantelzorg, huisarts, diëtist, fysio, allemaal specialisten die rondom een patiënt actief zijn.

Wat vraagt die transitie van jouw leiderschap?
Ik heb me voornamelijk geconcentreerd op vertrouwen binnen het team. Omdat we in het begin met minder mensen waren, was er weinig ruimte om werk van elkaar over te nemen. Er was dus een hoge druk voor iedereen om zelf zijn werk af te ronden. Dat gaf veel onrust. Ik heb gewerkt aan meer samenwerking, meer leren van elkaar en elkaars werk kunnen overnemen. Je moet je eigen doel niet vooraan zetten. Natuurlijk moet je soms nog steeds heel hard werken, maar dan weten mensen dat het tijdelijk is. Ik zet het bedrijfsdoel en het welzijn van medewerkers voorop in alles wat ik doe. Bij alles denk ik: wat betekent het voor de mensen? Krijgen zij er veel werk bij en kunnen ze dat accepteren? Als dat niet zo is, moeten we het daar over hebben.

‘Ik wil niet alleen waarde creëren en controleren, maar ook de mensen beschermen’

Je bent Belgische met Frans als moedertaal, is dat wel eens lastig?
Ik ben al 20 jaar in Nederland, ben met een Nederlandse man getrouwd en heb voor een aantal Nederlandse corporates gewerkt. Het Nederlandse mkb is wel echt wat anders, maar ik vind het heel leuk. Het is niet alleen voor mij wennen, maar ook voor de anderen. Ik kwam in de directie als niet-Nederlandse, als vrouw en zonder ervaring in de zorg, dat is niet niks. Maar je voelt wederzijds respect en vertrouwen, dat is heel mooi om te zien.

Past de titel CFO bij jouw functie?
ZorgDomein begon klein, maar is nu volwassen. Dan is het belangrijk om de rollen duidelijk te hebben. Ik ben blij dat ik daarbij mijn rol kan pakken als copiloot en geweten van het bedrijf. Toen ik pas begon, hadden we een training met de directie en na afloop kreeg elk directielid een bijnaam. De mijne was ‘beschermvrouw’. Het grappige was dat ik nog moest uitzoeken wat dit Nederlandse woord betekende. Via Google kwam ik toen bij Koningin Maxima uit! Maar ik kan me er goed in vinden. Ik wil niet alleen waarde creëren en controleren, maar ook de mensen beschermen.

Je hebt een gezin, je man is bondscoach van de Nederlandse roeiers en daardoor regelmatig weg. Hoe manage je dat?
Ik heb het geluk dat ZorgDomein mij de kans biedt om flexibel te zijn. Het resultaat telt en dat geeft heel veel ruimte en rust! Een goed netwerk van oppassen en hulp is belangrijk. Eén keer per jaar ga ik een week weg, skiën bijvoorbeeld, dan is het Frederique-tijd. Ik wil ook nog graag met mijn gezin verre reizen maken. Uit de comfortzone in heel andere culturen om je eigen leven weer meer te waarderen. Ik wil graag dat mijn kinderen niet alleen de digitale wereld meemaken, maar ook de echte wereld.

Fotografie: Pieter Bas Bouwman