In de sector Consumer Goods & Services, die gekenmerkt wordt door de steeds veranderende wensen van de consument, signaleren wij de volgende uitdagingen voor de nieuwe leiders van morgen:
– De onontbeerlijke omnichannel-strategie en voortdenderende digitalisering vragen om meer gepersonaliseerde aandacht voor de klant: van de journey, experience en service tot het gericht inzetten van data en technologie alsook het creëren van een optimale supply chain.
– De samenleving anno nu vereist (weer) steengoede branding. Het echte verhaal achter je merk en de intrinsieke waarde van je bedrijf: dát schept onderscheidend vermogen naar de markt. De sterke opkomst van ‘local jewels’ bevestigt deze trend.
– Kansen voor groei liggen vaak in het buitenland, waardoor lokale marktkennis (in Europa) essentieel is om op een slimme manier de kansen te benutten.
– Het is complexer geworden om een gezonde P&L te managen en de optimale balans te bewaren tussen de voor- en achterkant, het investeringsniveau en de juiste workforce.
– De coronacrisis heeft het belang van agility duidelijk gemaakt: hoe ga je om met plotse, fundamenteel andere omstandigheden?
– Duurzaamheid als thema is niet meer weg te denken. De consument van nu vraagt om duurzame producten. En eist van bedrijven dat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Natuurlijk: de wil is er, maar de uitdagingen zijn groot. Hoe verduurzaam je de keten? Op wat voor soort manier ontwikkel je een duurzaam businessmodel en stimuleer je duurzame innovatie? En welke verantwoordelijkheid neem je als individu én als bedrijf?