‘Uit het niets Boldking opbouwen leerde me meer over leiderschap dan mijn MBA’

Ebbinge stelt leiders van vandaag en morgen de vragen die er echt toe doen. Deze keer Rochdi Darrazi, CEO van Boldking.

echte-vragen

Wat was je eerste baantje?
Toen ik een jaar of twaalf was hielp ik mee in de kapperszaak waar mijn vader eigenaar van was. Nummertjes voor de wachtrij aan klanten uitdelen, de vloer vegen, koffie halen. Aan het einde van de dag mocht ik de loonadministratie doen. Maar het is toeval dat mijn bedrijf, scheermerk Boldking, ook draait om haar.

Hoe vertel je aan je kinderen wat je doet?
Mijn kinderen weten dat ik ondernemer ben en Boldking heb opgericht, maar ik denk niet dat ze het volle besef hebben van wat ik de hele dag doe. Ik heb een dochter van zeven, een zoontje van vier en verwacht een tweeling. Mijn dochter zegt simpelweg ‘papa verkoopt scheermesjes’. Ik kan onze producten nu ook aanwijzen in het schap bij de Etos. Wat ze nog niet begrijpen is dat ook ik moet afrekenen bij de kassa. ‘Die zijn toch van jou?’

Op welke grote beweging spelen jullie in?
Scheren is het afgelopen decennium veranderd. Mannen scheren minder vaak en niet meer allen hun gezicht. Daarom heb je een ander scheermes nodig. Dat meegaat met de rondingen van je lichaam en ook raad weet met langer haar. Een scheermes haalt weg wat overbodig is en laat wat nodig is. Zo is ons bedrijf ook, we stellen voortdurend de vraag: wat waarderen klanten werkelijk? Wat is echt nodig? We hebben inmiddels 700.000 klanten in elf landen.

‘De missie van Boldking is om de twintig minuten die mannen in de badkamer besteden zo makkelijk en aangenaam mogelijk te maken’

Is de product-abonnementen hype niet over z’n hoogtepunt heen?
Ons doel is niet om je elke maand scheermesjes te sturen. Ik scheer elke dag mijn hoofd, jij misschien maar eens in de twee weken je baard. De missie van Boldking is om de twintig minuten die mannen in de badkamer besteden zo makkelijk en aangenaam mogelijk te maken. Daarom bieden we flexibiliteit, van los mesjes kopen tot een vaste frequentie passend bij hoe vaak je je scheert. Onze klanten waarderen onze service met een 8,8. Dat weten we door een onafhankelijk onderzoek naar product-abonnementen in Nederland, van contactlenzen tot maaltijdboxen.

Welke prijs heb je betaald voor je succes?
Als oudste kind — ik groeide op in een gezin met vier jongens — heb ik altijd een groot verantwoordelijkheidsgevoel gehad. Ik was op jonge leeftijd misschien wel te volwassen en ook nog eens heel competitief. Mijn ouders moesten me af en toe van mijn bureau vandaan trekken. ‘Het wordt tijd dat je gaat voetballen, dit kan niet goed voor je zijn.’ Een zekere speelsheid, kinderlijkheid, heb ik hierdoor gemist. Maar als ik nu reflecteer, op m’n veertigste, heb ik niet het gevoel dat ik een hoge prijs heb moeten betalen om te komen waar ik nu ben. Dat betekent dat ik een goede balans heb gehouden of dat ik niet hard genoeg ben gegaan, het is maar net hoe je het ziet.

Waar ben je het meest trots op?
We hebben voet aan de grond gekregen in een industrie waar al 110 jaar één speler, Gillette, dominant is. Dat is het resultaat van een team hardwerkende slimme mensen met dezelfde missie. Daar ben ik trots op, al ben ik nogal kritisch dus neem ik misschien niet genoeg tijd om hiervan te genieten. Ik ben altijd bezig met nadenken: dit kan beter, dit moet anders.

Wat is de moeilijkste periode geweest in jouw bestaan als ondernemer?
Toen we begonnen kochten we scheermesjes bij een private label supplier. Een concurrent van ons uit de Verenigde Staten, die net een miljoeneninvestering had gekregen, kocht ineens deze fabriek. Ik zag aankomen dat dit het einde van Boldking ging zijn. Het memo met het slechte nieuws aan onze investeerders stond letterlijk al klaar. We hadden op dat moment 30.000 klanten. Ik herinner me de buikpijn die ik hier van had. Er zat niets anders op dan een zo groot mogelijke voorraad aan te leggen én te investeren in de ontwikkeling van een eigen scheermes. Met dank aan het vertrouwen van onze investeerders heeft dit risico goed uitgepakt. Zonder deze tegenslag hadden we nooit zo’n goed product gehad als nu. Daar haal ik persoonlijk veel kracht uit.

‘De opmerking van mijn leraar Nederlands op het Nicolaas Lyceum dat VWO te hoog voor me gegrepen zou zijn stimuleerde me om ziekelijk hard te oefenen met de Nederlandse taal, tot ik iedereen kon verbeteren’

Aan wie heb je je carrière te danken?
Ik heb onlangs een paar middelbare school docenten bedankt voor het beslissende zetje dat ze me gegeven hebben. De opmerking van mijn leraar Nederlands op het Nicolaas Lyceum dat VWO te hoog voor me gegrepen zou zijn stimuleerde me om ziekelijk hard te oefenen met de Nederlandse taal, tot ik iedereen kon verbeteren. Mijn docent economie, Joep Blaas, gaf me twee dagen vrij om een masterclass econometrie aan de UvA te doen. Hoewel ik al ingeloot was voor geneeskunde, koos ik econometrie. Ik was gegrepen door de complexiteit, het puzzelen en de euforie op het moment dat je de oplossing ziet.

Uit wat voor nest kom je?
Ik groeide op in de Staatsliedenbuurt in Amsterdam. Mijn ouders komen allebei uit Marokko en ontmoetten elkaar op de Haarlemmerdijk. Dat is nog altijd mijn favoriete straat. Mijn vader kon avondschool-HBO doen en werd maatschappelijk werker. Mijn moeder gaf gezondheidsvoorlichting aan vrouwen. Je bekommeren om anderen, dat heb ik van mijn ouders meegekregen.

Wat doe je om stoom af te blazen?
Kickboksen, dat doe ik al sinds m’n 18e. Ik leef in mijn hoofd. Maar als je kickbokst, dan heb je de ruimte niet om te denken en ben je puur fysiek bezig. Lezen vind ik ook fantastisch, het helpt me om uit te zoomen en geïnspireerd te raken door nieuwe ideeën.

Wat wil je veranderen aan de status quo?
Ik maak me zorgen om ongelijkheid en dan vooral de groeiende kloof tussen mensen met toegang tot de juiste scholing en de rest. Hierdoor gaat veel talent verloren. Als mannenmerk willen we iets terug doen via onze nieuwe Grow Back Foundation. Met een speciaal curriculum gaan we jonge mannen tussen 16 en 25 uit lagere sociaal-economische milieus, die meer moeite hebben dan meisjes om een startkwalificatie te halen, helpen met ‘ondernemend zijn’. We stellen ze bloot aan succesvolle jongens met dezelfde achtergrond en brengen ze vaardigheden bij die ze niet op school leren, zoals het effectief indelen van je dag of omgaan met conflicten en emoties. Zo helpen we ze een deel van de ladder op, al is het maar de eerste trede. Mijn droom is dit op te schalen in heel Europa. Want wat je ziet in Amsterdam speelt ook in Parijs, Marseille of Berlijn.

Wat is jouw visie op leiderschap?
In mijn acht jaar bij McKinsey en tijdens mijn MBA aan INSEAD heb ik ontzettend veel geleerd, maar door een bedrijf uit het niets op te bouwen heb ik pas echt aan den lijve ondervonden wat leiderschap is. Leiderschap gaat niet in de eerste plaats om volgers creëren, maar om de vraag of je in staat bent jezelf te leiden. Weet je hoe je in elkaar steekt? Hoe ga je om met positiviteit en negativiteit? Hoe beslis je onder druk, bij onzekerheid, met te weinig informatie?

Met wie zou je een dag van baan willen ruilen?
Ik heb weleens gedacht: zou ik mezelf staande houden als stand-up comedian? Daarom zou ik wel een dagje willen ruilen met Theo Maassen. Zijn show ‘Functioneel naakt’ ken ik uit m’n hoofd. Maar hoe hij speelt met timing en intonatie, moederziel alleen op het podium, dat doet niemand hem na.

Beeld: Pieter Bas Bouwman