‘Elk mens is een combinatie van ervaring en potentieel’

In gesprek met Vincent Braams van Vendis over de waarde van Human capital.

private-equity

Ebbinge werkt veel samen met Private Equity (PE)-partijen, actief in onder meer consumer goods. Willem Dokkum, partner en verantwoordelijk voor de PE-praktijk binnen Ebbinge, en Lotty Willemsen-Tijhaar, verantwoordelijk voor consumer goods en retail, gaan regelmatig met relaties uit de wereld van PE in gesprek over de waarde van Human Capital. Vandaag spreken ze met Vincent Braams van Vendis.

Wat is voor jullie de waarde van Human Capital en hoe geven jullie hier invulling aan?
Human Capital is ongeveer alles. Bij ons maken de mensen het verschil. Dat zal elk bedrijf zeggen, maar ik wil het wat nuanceren. Bij grote bedrijven zit de kracht in de groep. Daar kun je als individu maar weinig verschil maken. Vendis koopt mooie, sterke bedrijven, maar ook bedrijven waar wat moet gebeuren. Die willen we sterker maken en we willen groei versnellen. Complexiteit speelt een grote rol in een MKB-bedrijf met 84 problemen en 100 kansen. Daar kan iemand een groter verschil maken en zich heel anders ontwikkelen dan bij een gevestigd bedrijf waar hij een bestaande rol gaat vervullen.

Welke kwaliteiten zoeken jullie in kandidaten?
Elk mens is een combinatie van ervaring en potentieel. Wij kijken heel sterk naar de specifieke ervaring van mensen en relevante wapenfeiten. Waar we dan specifiek naar kijken hangt af van de complexiteit van de rol. We vinden het belangrijk dat iemand ervaring meebrengt vanuit een branche waar eenzelfde “dynamiek” heerst. Wij willen bedrijven professionaliseren en dan is het ook waardevol om iemand van buiten de sector te halen.

Hoe zorg je ervoor dat mensen overeind blijven?
In het type bedrijf dat wij kopen is de complexiteit hoog. Er zijn in een MKB-setting zoveel dingen te verbeteren en te regelen. De ondernemer is vaak commercieel goed, de organisatie is overstretched. Dan moet je mensen mee zien te krijgen in een langetermijnvisie, en dat vraagt wat van je leiderschaps- en managementstijl. Dit maakt het voor mensen vaak lastig om succesvol te zijn. Wij hebben onze werving uitgebreid met een intelligentietest. Intelligentie correleert vaak met of iemand die complexiteit aankan. We kijken inmiddels heel breed naar mensen en merken dat die aanpak werkt.

Wat betekent echt leiderschap voor jullie?
Echt leiderschap is heel belangrijk. Leiderschap gaat om: “Create a vision, engage a team and coach for succes.” Dit geldt zeker voor grote corporate organisaties. Echter, een MKB-setting is net wat anders. Daarom neem ik mensen aan die weten dat dit niet de enige juiste vorm van leiderschap is. Je start bij ons weliswaar als leidinggevende, maar om mensen mee te krijgen moet je veel zaken zelf doen, regelen en op de rit krijgen. Doe je dat goed, dan kun je het jaar daarop beginnen het bedrijf écht te leiden. Ideale kandidaten beschikken over de 4 E’s uit het leiderschapsmodel: energie, energise, edge en execute. Slimme, energieke kandidaten die graag dingen voor elkaar krijgen, kunnen samenwerken, anderen meekrijgen en echt impact weten te maken, redden het wel.

De wereld verandert. Er is een toenemende vraag naar digital expertise. Ebbinge investeert in de verdere uitbouw van een digital community. Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling in relatie tot de waarde van Human Capital?
Uiteindelijk kun je zeggen: “Alles wordt anders,” of: “Alles blijft hetzelfde.” Bij digital neig ik iets meer naar het laatste. Digital is enerzijds iets wat elke discipline raakt: meer KPI-gedreven vanuit data sturen en een en ander kwantificeerbaar maken. Anderzijds is digital een business driver, wanneer je spullen verkoopt via het internet. Mijn zorg ligt met name bij onze recrutering. Binnen consumer goods is digital nog niet sterk ontwikkeld. Het is voor ons een business driver en we kunnen niet sourcen bij de groep waar we dat normaal doen. Mensen met sterke digital kennis zijn vaak dertigers die beseffen wat de waarde van hun kennis is en dat ook goed weten uit te onderhandelen. Dat maakt het complex. Op lange termijn voorzie ik geen problemen. Vraag en aanbod is nu in disbalans, maar de volgende generatie is digital. De marketingdiscipline sterft een beetje uit en wordt overgenomen door digital; over vijf jaar is die disbalans weg.