‘Een natuurlijk leider is dat al voordat hij of zij de titel krijgt’

Willem en Lotty van Ebbinge gaan regelmatig in gesprek met relaties in Private Equity over de waarde van Human Capital. Ditmaal spreken ze met Sergio Campisi van Value Enhancement Partners.

human-capital

Ebbinge werkt veel samen met Private Equity (PE)-partijen. Willem Dokkum, partner en verantwoordelijk voor de PE-praktijk binnen Ebbinge, en Lotty Willemsen-Tijhaar, verantwoordelijk voor consumer goods & retail, gaan regelmatig in gesprek met relaties in PE over de waarde van Human Capital. Vandaag spreken ze met Sergio Campisi van Value Enhancement Partners.

Wat is voor jullie de waarde van Human Capital en hoe geven jullie hier invulling aan?
Het plaatsen van de juiste mensen en het bouwen van het beste managementteam is het meest bepalend voor het succes van een onderneming. Tegelijkertijd is het de moeilijkste opgave voor ons als aandeelhouder. Mijn ervaring is dat een derde van de mensen die je plaatst uiteindelijk niet goed op hun plek zit en binnen 2 jaar weer is vertrokken. Er wordt ook veel gevraagd van leiders. Ze moeten een team kunnen bouwen, de management agenda bewaken en focus houden. Kandidaten kunnen tijdens interviews goed overkomen, de referenties zijn positief, de assessments zijn goed en de case study pakt ook goed uit. Toch kan het dan in de praktijk misgaan. Bijvoorbeeld omdat iemand zich onvoldoende kan inleven of past in de bedrijfscultuur, onvoldoende boven het team kan uitstijgen, of te weinig daadkracht toont.

‘Mijn ervaring is dat een derde van de mensen die je plaatst uiteindelijk niet goed op hun plek zit en binnen 2 jaar weer is vertrokken’

Welke kwaliteiten zoeken jullie in kandidaten?
We hebben een korte horizon, waarin we veel willen bereiken. Je moet resultaatgericht zijn en het team zien mee te krijgen. Dat vraagt om empathie en analytische vaardigheden, het kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Daarnaast is de kwaliteit afhankelijk van de behoefte van de onderneming. Bij een carve out is de vraag bijvoorbeeld anders dan bij een familiebedrijf. In dat laatste geval zoek je naar iemand die de afhankelijkheid van de DGA wat kan verkleinen en een professionaliseringsslag kan doorvoeren. In mijn ogen gaat het vaak om zelfkennis, mensenkennis en het binnen én boven de groep kunnen staan. Een echte leider is geen alfa man of vrouw. Hij of zij kan goed luisteren, mensen in hun kracht zetten en draagvlak creëren. Een natuurlijk leider is dat al voordat hij of zij de titel krijgt.

Hoe zorg je ervoor dat mensen overeind blijven?
Bij onze ondernemingen moeten de eindverantwoordelijke mensen sterk in hun schoenen staan. Naast de ‘normale’ taken hebben ze een ambitieuzere agenda te bewaken en daarnaast is er een kritische medeaandeelhouder. We geven ze veel vrijheid en ondersteuning daar waar we denken dat dat nodig is. Dat kan vanuit ons zijn, maar ook vanuit een externe. We reflecteren samen op zaken en fungeren als sparringpartner. Ook kunnen we meedenken over een businessplan en de te nemen stappen, en zelf taken oppakken. We proberen te helpen om samen de management agenda vast te houden. We zijn zeer ervaren met turn-arounds en weten dat de weg van A naar B geen steile lijn is. We voelen ons medeverantwoordelijk.

‘Een echte leider is geen alfa man of vrouw. Hij of zij kan goed luisteren, mensen in hun kracht zetten en draagvlak creëren. Een natuurlijk leider is dat al voordat hij of zij de titel krijgt’

Wat betekent écht leiderschap voor jullie?
In onze visie gaat het erom dat een leider het beste uit de mensen haalt en in staat is om een goed team te bouwen. Hij of zij weet de eigen zwaktes te ondersteunen en krijgt mensen mee in het behalen van de management agenda. Dit vraagt om motivatie en inspiratie. Het goede voorbeeld geven en leading by example. Niet directief, maar als primus inter pares boven de groep. Het team en de onderneming vooropstellen. Iemand die beslissingen durft te maken en zorgt voor gezelligheid en plezier in het team. Soms is wel directief leiderschap nodig in tijden van stress en druk, maar op de lange termijn werkt dit niet.

De wereld verandert. Er is een toenemende vraag naar digital expertise. Ebbinge investeert in de verdere uitbouw van een digital community. Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling in relatie tot de waarde van Human Capital?
Wij zijn zelf geen digital experts, maar de vraag vanuit onze ondernemingen neemt sterk toe. Veel bedrijven lopen erop achter. We proberen nu wel een inhaalslag te maken. Je kunt deze expertise op verschillende manieren binnenhalen. Je kunt het extern inkopen of in de organisatie plaatsen. De vraag is welke capaciteiten nodig zijn om de digitale transformatie agenda te bepalen. Vervolgens kijk je of het binnen de betreffende organisatie meer IT gedreven is, data gedreven of dat het vanuit consumentenperspectief bekeken moet worden. Je hebt het enerzijds bijvoorbeeld over de customer journey en anderzijds over de techniek achter het platform. Wij halen deze kennis steeds meer binnen op directieniveau en C-level.

Fotografie: Pieter Bas Bouwman