‘In een ideale wereld is de digital officer uiteindelijk overbodig’

Hoe kunnen organisaties waarde creëren en impact maken door middel van digitalisering? Bekijk in deze video hoe Menno van de Waterbeemd dit doet bij investeringsmaatschappij Egeria Private Equity.

digital

Hoe kunnen organisaties waarde creëren en impact maken door middel van digitalisering? Als Digital Director bij investeringsmaatschappij Egeria Private Equity ondersteunt Menno van de Waterbeemd bedrijven bij hun digitale transformatie.

Bekijk de video:


Wat is jouw opdracht als digital director?
“Ik help de zeventien bedrijven in onze investeringsportefeuille bij het zetten van een volgende stap; of ze nu willen groeien, efficiënter willen werken, hun product- of dienstenaanbod willen verbreden of willen uitbreiden naar andere landen. Dat doe ik door de bril van digitalisering.”

Is het vanuit de aandeelhouder makkelijker om zaken voor elkaar te krijgen als digital officer?
“Dat zou je denken, maar dat is niet per se zo. Geld losmaken is voor een aandeelhouder vaak makkelijker, dat klopt. Maar mensen overtuigen is veel moeilijker, omdat ik niet one of the team ben. Ik moet iedereen, van de CEO tot de conciërge, een-op-een overtuigen van het nut van de verandering die we willen doormaken. Vervolgens moet ik er ook voor zorgen dat ik weer uit de organisatie kan stappen, dat ik geen onderdeel word van het team.”

Wat vind jij de belangrijkste elementen van succesvol digitaal leiderschap?
“Je moet in de eerste plaats kunnen verbinden en overtuigen. In de hele organisatie, van hoog tot laag, zul je mensen met je mee moeten zien te krijgen. Daar hoort óók bij, dat je tegen weerstand moet kunnen. Digitale leiders brengen verandering teweeg – en dat is nu eenmaal lastig. Het derde punt is dat je een goed gevoel moet ontwikkelen voor het elastiek in de organisatie. Hoe snel kan je veranderen? Wanneer gaan mensen nog met je mee? En: wanneer knapt het elastiek en haken ze af? Ten slotte moet je je continu afvragen of je maximale impact hebt met dat wat je aan het doen bent. Dus niet allerlei deelprojectjes die marginale verschillen gaan maken, maar: wat is the biggest bang for your buck? En daar dan ook alles voor doen, omdat je verwacht dat daar het meeste rendement uit gaat komen.”

Ik spreek veel met leiders van traditionele organisaties of familiebedrijven die de stap willen maken naar een digitalere organisatie. Is een digital officer dan echt nodig als toevoeging aan de directie, of kan een bedrijf die slag ook maken met het zittende MT?
“Het zóu kunnen. Maar wat je vaak ziet, is dat deze leiders hun bord al vol hebben liggen. Bovendien brengt een digital officer een perspectief van buiten mee; hij of zij weet doorgaans beter wat er te halen is aan technologie, aan nieuwe manieren van werken. Op die manier kan de CDO een kwaliteitsinjectie geven aan de organisatie.”

Is dit dan net zo relevant voor kleinere organisaties?
“Ja, absoluut. Het aanstellen van een CDO kan misschien te ‘zwaar’ zijn, maar ik denk dat het sowieso goed is als iemand dat perspectief van buiten naar binnen brengt. Iemand die ondernemers kan ondersteunen bij het optimaliseren van hun product of dienst: door analoge processen te digitaliseren en door de klant, de juiste technologie en een datagedreven mindset naar binnen te brengen.”

Wat is nu een typisch hoofdpijnpunt voor digital officers?
“Je zult goed om moeten kunnen gaan met weerstand. Soms willen mensen gewoon niet veranderen. Daar zul je energie in moeten blijven stoppen, om zo uiteindelijk met het geheel een verandering te kunnen maken.”

Wat weet een chief digital officer wat een CEO niet weet?
“Ik denk niet dat er heel veel CEO’s zijn die ooit een order in het ERP hebben ingevoerd. Niet dat ze dat móeten doen; het is nu eenmaal vooral hun rol om overzicht te houden. De taak van de CDO is dan weer vooral om de diepte in te gaan en tot in de krochten van de organisatie uit te zoeken hoe dingen werken. Die gedetailleerde kennis moet de CDO vervolgens kunnen vertalen naar de strategische view van de CEO. Daarbij hoort ook dat de CDO de CEO ervan moet kunnen overtuigen dat bepaalde beslissingen nodig zijn om het doel te bereiken.”

“In een ideale wereld is de digital officer uiteindelijk overbodig. Het gaat om de verandering van de hele organisatie, van het gedrag en het perspectief wat digitalisering kan bieden. Meer vanuit de klant denken en meer sturen vanuit data, op basis van technologie: dat maakt uiteindelijk dat de héle organisatie gaat versnellen.”

Wil je naar aanleiding van de video contact met het digital team van Ebbinge? Neem dan contact op met Derek van Essen via:
derek.vanessen@ebbinge.nl