Roger van Boxtel: “Impulsen van buiten naar binnen brengen is mijn belangrijkste taak”

Roger van Boxtel is president-directeur bij NS. Het bedrijf speelt een belangrijke rol in de transitie naar duurzame mobiliteit. In de Green Leaders podcast vertelt Van Boxtel over de trein als alternatief voor het vliegtuig, zijn persoonlijke achtergrond en leiderschap. “Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik wil worden.”

podcast

Onder leiding van Van Boxtel schakelde NS in 2018 over op 100 procent duurzame windstroom. Ook zet het bedrijf stappen in recycling en hergebruik. Binnen vijf jaar wil NS alleen nog plastics op de stations dat 100 procent te recyclen is. Bij zijn aantreden merkte Van Boxtel dat er op de werkvloer al veel duurzame initiatieven ontstonden, zegt hij in de Green Leaders podcast. “Ik stapte letterlijk op een rijdende trein.”

Verder dan de trein
Van Boxtel zet bij NS sterk in op brede mobiliteit. En dat gaat dus verder dan alleen de trein. “We hebben hier echt een visie op nodig: waar brengen we Nederland naartoe de komende jaren?” De Mobiliteitsalliantie waar NS samen met onder andere ANWB en Bovag aan deelneemt is een goed voorbeeld van die brede visie. “Dat was vijf jaar geleden ongekend: gaan auto- en treinpartijen met elkaar in één samenwerkingsverband? Ja! Als we Nederland concurrerend willen houden, economisch sterk en duurzaam, dan moeten we stappen zetten om dit land in beweging te houden.”

Nieuwsgierig naar de toekomst
Naar eigen zeggen weet Van Boxtel nog steeds niet wat hij wil worden. Als kind vond hij alles leuk, behalve in een klas zitten; dankzij zijn ouders behaalde hij toch een diploma. Zijn nieuwsgierigheid naar de toekomst heeft hij van zijn vader, die lange tijd bij Philips werkte. “Het waren niet alleen de gadgets, maar ook wat die technologie met de mensen en met de omgeving doet.”

Leiderschap
Als leider moet Van Boxtel zijn voortdurend veranderende omgeving in de gaten houden. En vervolgens bedenken wat dat voor een bedrijf betekent. Voorbeelden daarvan zijn de energietransitie, klimaatverandering en digitalisering. “Natuurlijk, je moet de processen en diensten of producten van je bedrijf goed begrijpen. Maar je bent vooral op die plek gezet om impulsen van buiten naar binnen te brengen.” In de Green Leaders podcast vertelt hij hoe hij dat voor elkaar krijgt.