Roebyem Anders, Sungevity, wil mensen in het hart raken

Roebyem Anders is oprichter en Chief Mission Officer van Sungevity. Haar missie: alle huizen in Nederland voorzien van zonnepanelen. In de Green Leaders podcast vertelt ze over duurzaam leiderschap en hoe Sungevity de energietransitie wil versnellen.

podcast

Over twintig jaar bouwen we volgens Roebyem Anders geen huizen meer zonder zonnecellen; die zitten dan verwerkt in de bouwmaterialen. Voorlopig moeten we het echter doen met de technologie die we hebben en die wordt volgens Anders steeds beter. “Ik denk dat in Nederland de helft van de elektriciteitsvoorziening uit zonnepanelen kan komen. En dat kan binnen de komende tien jaar.”

Aanknopje voor verduurzaming
Volgens Anders hebben zonnepanelen een sneeuwbalwerking voor verduurzaming. Ze leveren niet alleen schone energie op de plek waar je het gebruikt, maar zetten mensen ook aan tot andere acties. “Zonnepanelen zijn eigenlijk het ‘aanknopje’ om te verduurzamen. Dan gaan mensen ook isoleren, nemen ze misschien een warmtepomp. Daarom is het onze missie om zoveel mogelijk mensen aan de zonnepanelen te krijgen. Het gaat veel verder dan alleen zonnepanelen verkopen.”

Klimaatdrammer
Anders is niet van het belerende, maar noemt zichzelf wel drammerig. ‘Klimaatdrammer’ vindt zij een moeilijke term. “Als een klimaatdrammer iemand is die zich ongelofelijk zorgen maakt om het klimaat en daar aandacht voor vraagt, ja, noem mij er dan maar een.” Ze wil vooral benadrukken dat klimaatverandering een groot probleem is, maar dat er ook oplossingen zijn. “De technologieën die je nodig hebt om dit probleem aan te pakken, die zijn er.”

Greta Thunberg is een duurzame leider
Volgens Anders zijn de duurzame leiders in de samenleving degenen die mensen mee weten te trekken en mensen in het hart weten te raken. Greta Thunberg is volgens haar iemand die dat voor elkaar krijgt. “Duurzame leiders lopen voor de troepen uit, zien wat over 15 jaar de belemmeringen zijn en kunnen die wegnemen.”

Dat is precies wat zij met Sungevity nastreeft. “Wij willen mensen in het hart raken om hen in beweging te krijgen. Daarom kijk ik voor elke doelgroep: hoe kan ik die meekrijgen en hoe moet ik ze dan aanspreken?”