Jeroen van Douveren, Algemeen Directeur van Ten Cate over het doen van een Management Buy-In (MBI)

‘Kijk heel goed of je bij het bedrijf past’

Bron: InBusiness, Antea Relatiemagazine, maart 2016
Fotografie: Leon Schröder

Een heel bekend merk. Goed winstgevend. Opgericht in 1952. Een textielbedrijf dat niet afhankelijk is van de modegrillen van het publiek of van het weer. Antea hoefde niet lang na te denken toen zij hoorde dat L. ten Cate te koop was. Antea had echter één belangrijke uitdaging bij de voorgenomen overname van dit gerenommeerde textielbedrijf: het vinden van een opvolger. Zittend directeur Jan van Nijendaal de man die voor eigenaar Geert Steinmeijer sinds 1994 Ten Cate heeft gerund, gaf te kennen later dit jaar te willen terugtreden.

Via Ebbinge startte Antea de zoektocht naar een opvolger. Aan belangstelling geen gebrek. Robert De Boeck: “in korte tijd hebben we een groot aantal uitstekende kandidaten gesproken. Er sprong er één bovenuit: Jeroen van Douveren. Jeroen heeft een goed track record als algemeen directeur, onder meer in textiel. Hij heeft ervaring met merken, met consumentenproducten en internationalisatie. Verder heeft hij ervaring met verschillende disciplines: van inkoop tot verkoop, van styling tot financiën. Dit alles paste perfect bij het profiel voor de opvolger van Jan van Nijendaal bij Ten Cate.”

Wereldberoemd

Jeroen van Douveren, die eerder bij textielbedrijf Vlisco algemeen directeur was, ziet veel parallellen tussen dit Helmondse bedrijf en Ten Cate. “Vlisco is een bedrijf dat 160 jaar bestaat. Zij maakt batik stoffen die in West-Afrika worden verkocht. Als je in Lagos of Nigeria vrouwen op straat vraagt naar drie bekende merken, dan noemen ze Apple, Coca-Cola en Vlisco. Hetzelfde geldt in Nederland voor Ten Cate. In Nederland zijn we een wereldberoemd merk. Aan mij de schone taak om dat uit te breiden naar een groter gebied.”

Van Douveren heeft een internationale carrière in voedingen consumentenproducten achter de rug. Hij heeft ervaren dat een corporate achtergrond geen voordeel is bij het vinden van een management Buy-In in het MKB. “Investeerders denken al gauw dat je weinig zelfstandig hebt gepresteerd en leunde op het hoofdkantoor. Ik kan me dat beeld voorstellen, maar in mijn geval klopt het niet. Ik ben bij veel bedrijven verantwoordelijk geweest voor aansturing van een buitenlandse operatie. Ik had daar een grote mate van vrijheid en we waren altijd op ons zelf aangewezen en stonden los van het hoofdkantoor. Toen ik voor FrieslandCampina terug kwam uit Rusland heb ik me bewust gericht op het realiseren van een MBI: je eigen strategie kunnen bepalen en ook financieel de vruchten plukken van je eigen succes. Zoveel mogelijk centjes investeren in een eigen bedrijf past daarbij. Gelukkig heb ik Antea kunnen overtuigen van mijn geschiktheid voor een MKB-bedrijf als Ten Cate.”

Ten Cate was niet de eerste propositie die op zijn pad kwam. “Ik heb 6 à 7 proposities bekeken, maar die bleken toch niet bij me te passen. Affiniteit met het product is cruciaal; ik moet echt verbeterpotentieel en groeimogelijkheden zien en zelf waarde kunnen toevoegen.” Op de vraag of Ten Cate aan die eisen voldeed antwoordt hij eerlijk. “Toen Ebbinge me benaderde dacht ik in eerste instantie: Onderbroeken, wat moet ik ermee? Als ik bij De Bijenkorf kom weet ik precies wat voor onderbroeken ik nodig heb. Ik sta in een paar minuten weer buiten. Toen ik mijn vrouw en kinderen er echter over sprak zeiden ze direct: Ten Cate, o wat gaaf. De gêne die kerels hebben om over ondergoed te praten hebben vrouwen en kinderen veel minder. Me daarin verdiepend werd ik enthousiast en zag ik de mogelijkheid om in deze markt merken te bouwen. Want dat is wel de rode draad in mijn carrière: merken bouwen en groei realiseren.”

Badmode

Van Douveren zet graag de merken van Ten Cate op een rijtje. “In ondergoed hebben we voor dames, heren en kinderen sinds 1952 het merk Ten Cate. Daarnaast hebben we in badmode het merk Tweka, dat deze maand 100 jaar bestaat. Voor de jongere vrouw hebben we het badkledingmerk TC WOW en tot slot hebben we in licentie het merk Lief! voor kinderondergoed.”

Behalve merken is een belangrijk deel van de omzet van Ten Cate private label. “De kennis die dit bedrijf de afgelopen tientallen jaren heeft opgebouwd in de merken is ook heel nuttig voor retailers die een eigen label in ondergoed willen hebben. Ten Cate is daar een perfecte partner voor. We doen dit al voor grotere ketens als Kruidvat, Albert Heijn en ANWB. Voor het Kruidvat nemen we het hele traject van productontwikkeling tot productie, van verpakkingen tot schapmanagement en logistiek van hen over. We zijn een volwaardige partner voor hen.”

Ten Cate heeft de veranderingen in het Retail landschap goed voorzien. “Vijftien jaar geleden werd ondergoed vooral in speciaalzaken gekocht. Die zijn inmiddels voor een belangrijk deel verdwenen en ondergoed wordt nu op veel meer plekken verkocht. Ten Cate is goed meegegaan in die trend. Je ziet onze producten nu op vele plekken liggen: van webshops tot supermarkten, van speciaalzaken tot warenhuizen. Datzelfde geldt ook voor onze badkleding waar vooral de sportwinkels en sportketens belangrijk zijn.”

Kwaliteit

In Geesteren vindt sinds begin van deze eeuw geen productie meer plaats. Van Douveren: “Twente was ooit de bakermat van de textielindustrie in Nederland, maar we konden niet meer op tegen de concurrentie in de lagelonenlanden. Sindsdien produceren we bij onze productiepartners in Turkije voor het ondergoed en in het Verre Oosten voor de badkleding. We werken daar met vaste partners die een uitstekende kwaliteit leveren. Dat is cruciaal, want Ten Cate staat bekend om haar hoge kwaliteit.”

Van Douveren ziet legio groeimogelijkheden voor Ten Cate. “Op Internet zijn we nauwelijks zichtbaar. We hebben altijd de angst gehad om onze klanten tegen het hoofd te stoten door zelf via Internet te verkopen. Daar moet je niet bang voor zijn. Ieder gerenommeerd merk verkoopt via een eigen site.” Verder ziet hij kansen in export. “Onze omzet komt nagenoeg volledig uit Nederland en België. Ik zie volop potentie met name in de merkenomzet. Landen als Duitsland, Engeland en Scandinavië staan op ons verlanglijstje om te betreden. Ik ben m’n hele leven in het buitenland actief geweest, dus daar ligt mijn eigen toevoegde waarde. “

Op de slotvraag of hij nog tips heeft voor managers die overwegen een MBI te doen is hij stellig. “Je moet heel goed kijken of jij bij het bedrijf past. Ben jij de juiste persoon om de groeimogelijkheden en het verbeterpotentieel te benutten? Verder moet je goed nagaan of jij bij de investeerder past. Ik heb heel veel mensen gesproken die ervaring hebben met Antea. Daar kwam een positief beeld uit. Ze zijn heel pragmatisch en no-nonsense. Ze zijn betrokken zonder je op de huid te zitten. Die stijl spreekt me aan. Ik heb er zin in.”

Informatie en contact

Willem Dokkum

T: +31 (0)20 5 725 725
E: info@ebbinge.nl