Een bedrijf moet bovenal gelukkig zijn

Het jaarlijkse gesprek over de resultaten van SHV met Pat Kennedy, de Ierse bestuursvoorzitter van SHV, mondt onvermijdelijk uit in een lofzang op het familiebedrijf.

'Een bedrijf moet bovenal gelukkig zijn'

SHV behaalt met bijna 56.000 werknemers verdeeld over zes kernactiviteiten in verschillende werelddelen een groepsomzet van €20 mrd. Die omvang weerhoudt bestuur en aandeelhouders er niet van om een onderneming aan te sturen alsof dat gebeurt rond de keukentafel.

'Een gelukkige onderneming'

De 59-jarige Kennedy, die nooit op de foto wil, heeft op dagbasis contact met de kernactiviteiten in de wereld en regelmatig met aandeelhouder Annemiek Fentener van Vlissingen. Woorden als continuïteit, lange termijn, niet forceren, niet hiërarchisch, wederzijds respect en bovenal ‘de mensen eerst’, klinken steevast uit zijn mond.

Een bedrijf moet, aldus Kennedy, vooral een ‘gelukkige onderneming zijn’. ‘Niet soft, want we zijn zeer veeleisend en als het moet, nemen we scherpe maatregelen. We zijn echter niet primair uit op het behalen van snel resultaat, dat is niet onze managementstijl.’

Zeer lange termijnstrategie

Familiebedrijven staan meer dan beursgenoteerde ondernemingen op één lijn met de aandeelhouders en ze werken volgens een zeer lange termijnstrategie. ‘Ze werken meer aan de hand van feiten dan verwachtingen. Ze proberen niet de resultaten op te pompen om een goede indruk te maken bij de aandeelhouders. Ze zijn desondanks zeer resultaatsgericht.’

Het verschil in zakendoen wordt volgens Kennedy gemaakt ‘door je mensen. Die stellen je in staat om het gevecht over de lange termijn aan te gaan’. Het concern investeert daarom jaarlijks miljoenen in opleidingen en talentontwikkeling. De strategie is om vier van de vijf benoemingen te laten voortkomen uit de eigen gelederen.

'Uitstekend recept voor succes'

Kennedy noemt Annemiek Fentener van Vlissingen ‘een uitstekende, professioneel ingestelde aandeelhouder die nauw betrokken is’. De combinatie van een goede aandeelhouder en gewaardeerde mensen, is ‘een uitstekend recept voor succes in deze wereld waarin zo veel onzekerheid bestaat, die ook nog eens sterk toeneemt’.

Dit aritkel is afkomstig uit het Financieele Dagblad van woensdag 27 maart 2013, www.fd.nl

Informatie en contact