‘Je hebt lef en durf nodig om succesvol te zijn’

De eerste 100 dagen van Daniël van Dijkman, Directeur Marketing en E-Commerce bij Kamera Express.

consumer-goods-en-services

Daniël van Dijkman maakte aan het begin van de coronacrisis de overstap van Marketing en E-commerce Director bij Holland Casino naar eenzelfde functie bij Kamera Express (KE). Daniël blikt terug op zijn eerste 100 dagen bij dit Rotterdamse ondernemersbedrijf. 

Wat viel je het meeste op tijdens je eerste dag?
Opvallend was dat het ‘zoemde’ in het bedrijf, iedereen was druk bezig. Het is een bedrijf vol ondernemers die altijd in beweging zijn. Verder viel het op dat de medewerkers liefhebbers zijn van de producten. Ze fotograferen allemaal of hebben iets met het fotovak en werken vanuit hun passie.

Wat trok jou in dit bedrijf en in deze rol aan?
De voor mij totaal nieuwe wereld. Kamera Express is een jong omnichannel bedrijf met een jonge sfeer en mooie producten. Ik werd hier getriggerd door het ondernemerschap. Je hebt lef en durf nodig om succesvol te zijn. Daarbij is het een platte organisatie. Ik wilde graag richting zo’n manier van werken, echt de omslag maken. Ook de fase waarin het bedrijf nu zit, vind ik erg aantrekkelijk. Kamera Express is 25 jaar geleden vanuit een garage begonnen. In 2018 is Private Equity ingestapt. Dan gaat er wel een andere wind waaien. We zitten nu in de fase waarin je kunt professionaliseren, met een internationale groeiambitie. Waarbij je moet kijken hoe je die groei kunt bestendigen. Dat is voor ons allemaal een leuke uitdaging.

‘Bij Holland Casino waren we in de basis risicomijdend, met veel wetten, regels en procedures. Daar was ik altijd tegenaan aan het schoppen, dat zit in mij als persoon’

Wat is het verschil met je vorige werkgever?
Ik heb lang rondgelopen in de kansspelindustrie. Een industrie die innovatief en enorm digitaal- en klantgericht is, en waar veel budget beschikbaar is. Dat is een andere manier van werken dan wanneer je in een Rotterdams ondernemersbedrijf stapt. Dit is écht ondernemen. De ondernemer staat aan het roer, niet een bestuurder. De directieleden zijn ook allemaal ondernemers; dat bepaalt de manier van aansturing. Het is een taakgestuurde organisatie – logisch vanuit het ondernemerschap dat je alles gelijk wil oplossen. Ik probeer daarbij de slag te maken naar meer output gestuurd werken. Ik wil dat collega’s ook het grotere verhaal begrijpen, het eindplaatje zien en wat ervoor nodig is om daar naartoe te werken. Dat is nieuw voor Kamera Express.

Welke gewoontes heb je kunnen/mogen/moeten doorbreken?
Dat is eigenlijk wel grappig. Bij Holland Casino waren we in de basis risicomijdend, met veel wetten, regels en procedures. Daar was ik altijd tegenaan aan het schoppen, dat zit in mij als persoon. Ik kom er nu achter dat bij KE juist ík degene ben die zegt: ‘hoe gaan we dit proces nu begeleiden en welke handvatten hebben we daarvoor nodig’. Daarnaast vraag ik me veel meer af: waarom doen we de dingen die we doen, wat is de toegevoegde waarde. En: hoe kunnen we zaken verbeteren. Met de komst van een nieuwe directie is die vraag ook sterker. Je moet meer verantwoording naar elkaar afleggen.

Welke impact heb je in de eerste 100 dagen kunnen maken bij dit bedrijf?
Ik begon in maart 2020, het begin van de crisis. Alle budgetten en prognoses konden overboord. De handrem werd hard aangetrokken. Er is afscheid genomen van mensen en er zijn winkels gesloten. Ondanks deze onzekere tijd is het mij gelukt om binnen het marketing- en e-commerceteam de rust te bewaren en een helder plan neer te leggen.

De fysieke winkels moesten dicht, waardoor het belang van het onlineplatform steeds groter werd. We wilden beter begrijpen hoe klanten zich online gedragen om ze nog beter te kunnen bedienen. Het zijn mensen die opeens thuis kwamen te zitten; een nieuw beeldscherm nodig hadden voor thuiswerken of een nieuwe lens omdat ze hun hobby weer oppakten. Dat heeft geresulteerd in een hele draai van de marketingkalender in die eerste 100 dagen. Ook hebben we geïnvesteerd in het aannemen van de juiste mensen op key managementfuncties. Zodat er betere sturing is op managementniveau.

‘Ik schaam me niet om te zeggen dat ik een paar versnellingen heb moeten bijschakelen’

Wat heb je in de eerste 100 dagen geleerd bij Kamera Express?
Durf en lef tonen. Snel kunnen schakelen, want snelheid is key. Ik schaam me niet om te zeggen dat ik een paar versnellingen heb moeten bijschakelen. Hier wordt veel korter op de bal gespeeld. Er gebeurt van alles in de markt, het consumentengedrag verandert, leveranciers hebben opeens maar beperkte beschikbaarheid. Daar moet je op acteren. Plus de realisatie dat we het in deze crisistijd als team moeten doen. Dat het daarbij prima is om fouten te maken, als je er maar van leert. Deze tijd is het grote bewijs hoe veranderlijk alles is.

We leven momenteel in een digitaal veranderende wereld. Hoe komt digitalisering terug in jouw rol?
Onze klant oriënteerde online en kocht offline, dat is de omnichannel-dynamiek. En van de ene op de andere dag vond de hele customer journey alleen nog maar online plaats. Dat betekent wel wat voor je sturingsmodel en voor je inzet op marketing en e-commerce. Dan ben je een pure onlinespeler geworden. We hebben de ambitie om een naadloze ervaring tussen online en offline te creëren. Dat willen we doen door onder andere meer datadriven te zijn. Het ontsluiten van alle informatie die we hebben, aan elkaar knopen en kneden totdat je er iets mee kunt.

Het is daarbij belangrijk dat je begrijpt wat je klantsegmenten zijn. En dat je inziet dat een klant die een camera van 2.500 euro of duurder koopt, toch echt een andere klantbehoefte heeft dan iemand die net begint met fotograferen. We zoeken naar meer kennis en hebben behoefte aan de juiste techniek en specialisten om te begrijpen hoe de klanten zich bewegen. Denk aan een goed ingericht marketingautomation-systeem of toekomstproof e-commerceplatform.

De eerste 100 dagen zitten erop, what’s next? Wat is je droom/visie binnen dit bedrijf?
We zijn weer volop bezig met internationale expansie. We hebben vorige maand GM- Foto in Duitsland overgenomen: een winkel in Frankfurt met online label en platform. En er zit nog meer in de pijplijn. Dat betekent dat we in de Benelux en Duitsland een zeer prominente positie gaan krijgen. Dat is gaaf. Ik wil blijven doorontwikkelen. Door ons 360 graden-concept verder uit te bouwen. We zijn namelijk niet alleen een verkopend platform: maar hebben ook een tak met fotoproducten, een verhuurtak en er komt een vierde tak bij die meer in de inspiratie- en educatiehoek zit. Wij blijven bouwen aan de digitale foto- en videocommunity van Nederland en omstreken.

Lees meer over de eerste 100 dagen van …

Dorenda Nefkens, Algemeen Directeur bij Penders Voetzorg. ‘Door persoonlijk contact maak je het verschil’

Beeld: Pieter Bas Bouwman