Het leiderschap van Tom Daniëls, de CFO/COO die CEO werd

‘In mijn eerste week lag ik samen met een monteur onder een wasbak’

het-leiderschap-van

Wat voor leiderschap verwachten we van een Chief Financial Officer? Vincent Timmers van Ebbinge sprak met Tom Daniëls, CEO en voormalig CFO/COO van 2theloo.

In welke transitie speelt jouw werk zich af?
Toen ik als CFO/COO bij 2theloo begon, had het bedrijf een turbulente periode achter de rug. De organisatie was naar binnen gekeerd geraakt en vergeten waarvoor ze ooit was opgericht. We beloofden veel, maar konden het niet waarmaken. Terwijl onze partners, zoals Shell en de Franse spoorwegen, de lat terecht hoog leggen. Het concept was er wel, maar de ziel was eruit. Samen met de toenmalige CEO moesten wij het bedrijf weer back on track zien te krijgen: een team bouwen dat graag samenwerkt, het vertrouwen van partners terugwinnen en operations op orde krijgen. Dat is gelukt. Nu is de organisatie weer trots op wat ze doet.

Wat is de invloed van de coronacrisis op jullie organisatie?
Corona heeft ons bedrijf midscheeps geraakt. Met name de lockdown in Frankrijk had een grote impact op ons, omdat we daar veel vestigingen hebben. In maart hebben we meteen besloten dat de veiligheid van onze mensen prioriteit nummer één is en dat we richting onze partners een partner voor de lange termijn willen zijn. Onze aandeelhouders hebben ons gesteund in dat langetermijndenken.

Wat ik in deze periode heel bijzonder vond, was de reactie van onze medewerkers op de Franse stations. Vlak voor het land op slot ging, moesten veel mensen met de trein naar huis. Uit eigen beweging bleven onze collega’s tot ná de deadline van de lockdown open, om reizigers service te bieden in deze crisistijd.

Wat vraagt deze crisis van jou in je nieuwe rol als CEO?
Ik moet constant schakelen tussen de zorg voor onze medewerkers aan ene kant en voor onze partnerships aan de andere kant.

Hoe was het om de stap van CFO naar CEO te maken?
Het gekke is dat ik me nooit echt een CFO heb gevoeld. Ik ben goed met cijfers, maar ik heb het operationele altijd leuk gevonden. Ik vind het fantastisch om te organiseren en te innoveren, om dingen te bedenken die er nog niet zijn. Je kunt ons zien als een operator van een publiek toilet, maar je kunt ook zeggen dat we een integraal onderdeel zijn van de customer journey van een klant die een locatie bezoekt. Het is onze uitdaging om daar de optimale waarde uit te halen.

Wat is jouw opvatting van leiderschap?
De kunst van goed leiderschap is dat je mensen laat zien wat er wél kan, ook als ze van nature niet veranderingsgezind zijn. Je hebt een visie nodig die gedeeld wordt door je team en waar mensen iets aan toe kunnen voegen. Want het moet niet zo zijn dat jij de kar trekt, terwijl de rest in het zand blijft staan.

Hoe krijg je mensen mee?
Toen ik net bij 2theloo kwam, hing er een negatieve sfeer. Ik wilde dat mensen weer plezier in hun werk kregen en zocht een manier om hen wakker te schudden. Daarom zei ik eens dat de sfeer op een crematie waar ik dat weekend was geweest nog beter was dan bij ons op kantoor. Dat vond men niet leuk om te horen. Ik ruimde vervolgens mijn agenda leeg en heb er met iedereen over gesproken. Sommigen zagen het licht, anderen hadden geen energie om te veranderen en kozen ervoor om iets anders te gaan doen. Ik weet niet of ik er trots op ben, maar het is wel een belangrijk keerpunt geweest voor 2theloo. We konden weer gaan bouwen.

Heeft jouw leiderschap ook scherpe randjes?
Ik kan erg op de details zitten en een drammer zijn. Dat gaat best ver: ik bemoei me met de plattegrond van de vestigingen en in mijn eerste week lag ik samen met een monteur onder een wasbak om te kijken wat we konden verbeteren. Sommige mensen vinden het geweldig dat je overal een visie op hebt, anderen vinden dat lastig.

Hoe motiveer je mensen?
Er is geen vaste menukaart om mensen te motiveren, je moet ze aanvoelen. Het is het belangrijkst dat mensen plezier hebben in hun werk en dat de groepsdynamiek goed is. Als je ervaren en jongere collega’s samen zet, zie je dat ze elkaar motiveren en zich kunnen ontwikkelen. ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan,’ zei een jongen in mijn team. Hij is jong en durft een risico te nemen. Dat is gaaf. Het gaat natuurlijk een keer mis, maar dat maakt helemaal niet uit. Want dan leer je weer iets voor de volgende keer.

Wat is de belangrijkste les uit je werkende leven?
Volg je hart en doe dingen met lol en passie. En zorg dat je een team van gemotiveerde mensen om je heen hebt, dan zijn veel problemen oplosbaar.

Geschreven met medewerking van Lisanne Snelders, fotografie van Pieter Bas Bouwman.