Het leiderschap van Claire Lurvink, CRIM bij Burgerfood Group

‘Ik heb altijd een plan B klaarliggen’

het-leiderschap-van

Wat voor leiderschap verwachten we van een Chief Financial Officer?
Vincent Timmers van Ebbinge sprak met Claire Lurvink, CEO/CFO bij Burgerfood Group.

Je solliciteerde als CFO, maar werd CEO. Hoe ging dat?
Eind 2018 solliciteerde ik als CFO bij Burgerfood Group, de grootste franchisenemer van Burger King in Nederland met 25 restaurants, onder meer op Schiphol. Er was toen een financiële en een operationele achterstand. De jaarrekeningen waren niet op orde en er moesten veel restaurants verbouwd worden, terwijl het geld op was. Net op het moment dat ik als CFO werd aangetrokken voor het financiële deel van deze opdracht, nam de CEO afscheid. Toen ben ik gevraagd om ook CEO te worden.

Heb je de rol van CEO altijd geambieerd?
Ik had er wel over nagedacht, maar het was niet mijn doel. Ik ben wel altijd business-gedreven geweest, dus dit leek me een goede testomgeving.

In welke transities speelt je werk zich af?
In de eerste maanden hebben we heel hard gewerkt om het bedrijf op orde te krijgen. Net toen de zaak op de rit stond en we aan het uithijgen waren, begon corona, een enorme nieuwe uitdaging. Na de eerste persconferentie moesten we binnen een halfuur onze stores sluiten, maar er was nog veel onduidelijk: zou afhaal mogelijk blijven en wat betekende dit voor onze drive throughs? En wat moesten we met Schiphol? Daar zit onze grootste store met een omzet van 12 miljoen euro per jaar, en die is altijd open. Er zitten niet eens luiken voor.

We hebben heel snel geschakeld. Nog voordat de overheidsmaatregelen bekend waren, hadden we een plan klaar op drie punten: we hebben ons personeel aan het werk gehouden, maar wel afgeschaald, onze crediteuren op pauze gezet en we zijn met de bank in gesprek gegaan.

Wat vroeg deze periode van jouw leiderschap?
Dat ik niet bang moest zijn om te zeggen dat het slecht ging. Soms moet je met de billen bloot om dingen voor elkaar te krijgen. Door open te zijn en informatie te delen, wonnen we het vertrouwen. Gedurende het jaar kon ik met data laten zien dat elke versoepeling zorgde voor meer omzet, dat hielp enorm.

Verder moest ik risico’s durven nemen. Je bent geneigd om tijdens een crisis niks uit te geven, maar je moet juist investeren. Ik heb recent geïnvesteerd in kiosken (bestelpalen) in onze restaurants die ze nog niet hadden, omdat we uit data weten dat ze de omzet verhogen. Mensen zijn geneigd om meer te bestellen dan ze bij de kassa zouden doen, ze schamen zich niet voor hun extra saus. De kiosk is ook de beste upsellende medewerker die er is: hij vraagt altijd of je misschien nog bacon, kaas, dit of dat wilt hebben.

De crisis zorgde ook dat ik oncomfortabele beslissingen moest nemen. We zijn bijvoorbeeld heel streng geweest op het in quarantaine sturen van onze medewerkers. Dat werd ons niet altijd in dank afgenomen en het kostte veel geld, maar het zorgde er wel voor dat we uitbraken konden voorkomen. Ik heb een sterk moreel kompas: je moet nooit spelen met de gezondheid van je mensen.

Wat heb je de afgelopen tijd over jezelf geleerd?
Dat ik het beste werk in een crisissfeer die dwingt tot snelle besluitvorming. Dat kan corona zijn, maar bijvoorbeeld ook een herstructurering of snelle groei. Dan komt er de meeste creativiteit en energie vrij. It makes me feel alive. Daarnaast heb ik geleerd hoe belangrijk het is om in scenario’s te denken, zodat je voorbereid bent op wat er gaat komen. Ik heb altijd een plan B klaar, en C en D.

Is CEO of CFO wel de juiste uitdrukking voor wat je doet?
Chief Risk & Information Manager zou beter aansluiten. Om mensen te overtuigen moet je je data in informatie omzetten. Risk Management vat ik in brede zin op. Welke risico’s komen er op ons af en hoe zijn we daar als organisatie op voorbereid? Scenarioplanning helpt daarbij.

Wat doe je om te ontspannen?
Alles wat ik normaal doe, kan nu niet. Op vakantie gaan was onmogelijk en hockeyen mocht heel lang niet. Ik breng nu veel tijd door met mijn gezin. We wandelen veel en hebben een Nintendo Switch gekocht. Als de kinderen naar bed zijn, ga ik stiekem nog een uur lang op in de wereld van Animal Crossing, heerlijk! Daar moet ik wel mee oppassen, want een uur wordt zo vier uur.

Geschreven met medewerking van Lisanne Snelders, fotografie van Pieter Bas Bouwman.