De eerste 100 dagen van Jochem de Boer, Deli Home

Jochem de Boer is sinds april 2021 Head of Marketing van Deli Home. Hij draagt met zijn jarenlange ervaring als CMO bij aan hun missie om consumenten via maatwerk comfortabel en fraai te laten wonen. In gesprek met Astrid Jacobs en Lotty Willemsen - Tijhaar van Ebbinge vertelt Jochem over zijn eerste 100 dagen bij het bedrijf.

consumer-goods-en-services

‘Door de ruimte die ik hier krijg, kan ik impact maken’

Wat viel je het meeste op tijdens je eerste dag?
Het hartelijke welkom! De mensen die mij opwachtten, leken oprecht blij met het feit dat ik Deli Home kwam versterken. En mijn komst was tot in de kleinste details voorbereid; zelfs mijn e-mailhandtekening was al aangemaakt. Ready to go! Zo’n warme ontvangst voelde heel prettig.

Wat trok jou in dit bedrijf en in deze rol aan?
Allereerst de digitale transformatie die Deli Home momenteel doormaakt. Deli Home is een maakbedrijf, waar woonproducten op maat ontwikkeld en geproduceerd worden. Het trok mij enorm aan om aan de slag te gaan met digitale transformatie in zo’n traditionele maakomgeving en met het spanningsveld daartussen. De digitalisering vindt niet alleen plaats op het gebied van marketing, maar voltrekt zich binnen het gehele bedrijf. Ik wil mensen daarin meenemen. Via behapbare stapjes, om daarna te gaan opschalen.

Daarnaast dacht ik dat de waarden van de organisatie, goed bij mij zouden passen. Het zijn Rotterdamse waarden: open, passievol, ondernemend, betrouwbaar. Daarin kom ik het beste tot mijn recht. Nu ik hier meer dan 100 dagen zit, blijkt dat ook echt te passen.

‘In het verleden heb ik meegemaakt dat organisaties nieuwe mensen wilden aannemen met innovatieve ideeën. Maar als puntje bij paaltje kwam dan was het idee te nieuw, ging het te ver, ging het te snel of was het te groot gedacht’

Wat is het verschil met je vorige werkgever?
Hier valt op dat Deli Home een duidelijke visie heeft over wat ze wil bereiken in 5 jaar: dé digitale timmerfabriek worden die actief is in heel Europa. De organisatie is nu op zoek naar ideeën en ervaringen om haar daar te brengen. Want tussen het heden en die visie zit nog een ‘gap’. Ik wil eraan bijdragen om dat verschil te overbruggen.

In het verleden heb ik meegemaakt dat organisaties nieuwe mensen wilden aannemen met innovatieve ideeën. Maar als puntje bij paaltje kwam dan was het idee te nieuw, ging het te ver, ging het te snel of was het te groot gedacht. De verwachtingen die ik had van een nieuwe uitdaging, bleken dan niet overeen te komen met de werkelijkheid. Dat is hier wel zo. Hier krijg ik de ruimte en vrijheid voor nieuwe ideeën. Dat is precies wat ik nodig heb.

Welke gewoontes heb je kunnen/mogen/moeten doorbreken?
Wat ik binnen Deli Home moet doorbreken, is de gedachte dat marketing alleen operationele activiteiten behelst. Het omvat juist zoveel meer. Ik wil laten zien dat marketing een tastbare bijdrage kan leveren aan de groei van het bedrijf. Dat is enorm belangrijk gezien de groei-uitdaging waarvoor Deli Home staat. Marketing is een investering, en geen kostenpost.

Juist die kleine stapjes die ik noemde, zijn daarin belangrijk. We hebben intern een aantal start-ups. Daar kunnen we tonen wat de groeipotentie is van bepaalde marketinginspanningen. En kunnen we het daarna uitrollen naar de bestaande business. Want als mensen zien dat iets werkt, dan willen ze maar al te graag meedoen.

‘Eerder heb ik gewerkt in de duurzame consumentengoederen. Maar de categorieën van Deli Home, zoals houtwaren, deuren en kasten, waren nieuw voor mij’

Welke impact heb je in de eerste 100 dagen kunnen maken bij dit bedrijf?
De impact die ik al heb kunnen maken is dat iedereen, van sales tot productmanagement tot het management, denkt in klantreizen. Dat begrip heb ik het centrale thema gemaakt in onze marketing aanpak. We zijn gaan nadenken over de totale klantreis, niet alleen over het gedeelte van de aankoopfase – daar waar Deli Home als groothandel traditioneel sterk in is. Vanuit die fase werken we verder naar voren. Eerst richting de overwegingsfase. Als we daar weten wat goed werkt en wat aanzet tot converteren, dan pas gaan we ons richten op naams- en merkbekendheid. Dat wijkt af van de traditionele marketinggedachte, waar je vanuit awareness start. Hiermee maken we marketing tot een van de kernpilaren van de groeistrategie van Deli Home.

Wat heb je in de eerste 100 dagen geleerd bij Deli Home?
Ik heb veel product- en marktkennis opgedaan. Eerder heb ik gewerkt in de duurzame consumentengoederen. Maar de categorieën van Deli Home, zoals houtwaren, deuren en kasten, waren nieuw voor mij. En ook over het businessmodel heb ik veel geleerd. Een groot deel van de business gaat via doe-het-zelfketens naar de consument. Daarnaast is er ook een professionele kant, met de levering aan bouwmaterialengroothandels en professionele zzp’ers.

Ik ben nog zeker niet uitgeleerd! Zoals over onze maatwerkproducten. Onze strategie is om steeds meer maatwerk te leveren, waar voorheen standaardproducten werden verkocht. Zoals maatwerkkasten en maatwerkdeuren. Ik leer onder meer dat maatwerk niet alleen gaat over de fysieke uitvoering, maar ook over de afwerking, kleuren en stijlen.

‘Digitaal is verweven in alles. Er is geen sprake van digitale marketing, het is gewoon marketing’

We leven momenteel in een digitaal veranderende wereld. Hoe komt digitalisering terug in jouw rol?
Digitaal is verweven in alles. Er is geen sprake van digitale marketing, het is gewoon marketing. Digitaal zit in alle disciplines en is vanzelfsprekend. De consument of professional wil de klantreis kunnen inrichten op de manier die past bij hem/haar. De digitale timmerfabriek is een belangrijke digitale ambitie. De essentie hiervan is dat iedereen gemakkelijk zijn/haar interieur kan verfraaien of comfortabel kan maken. De klantreis daarin verloopt grotendeels digitaal, met soms een offline touchpoint. Zodat je in een winkel of showroom toch even kunt kijken en voelen. Via onze configuratiesoftware kan iemand een maatwerk kast of -deur samenstellen, waarna de bestelling rechtstreeks de fabriek in gaat. Zo stel je zelf een uniek product samen. Dit is een digitale transformatie die relevant is binnen het gehele bedrijf.

De juiste medewerkers zijn hierbij belangrijk. Je kunt die transformatie namelijk geen handen en voeten geven zonder goede mensen. Dat kunnen nieuwe krachten zijn, maar ook medewerkers zijn die zich ontwikkelen en doorstromen. Ik ben zo’n 30 procent van mijn tijd bezig met organisatie- en personeelszaken. Dat is deels eigen belang: ik kan alleen maar goed functioneren met de juiste mensen om mij heen. Anders beperk ik ook mijn impact op de langere termijn.

‘Vaak ga ik een stapje verder dan onze CEO in gedachten heeft’

De eerste 100 dagen zitten erop, what’s next? Wat is je droom/visie binnen dit bedrijf?
Doordat digitale transformatie niet alleen belangrijk is voor de marketing, merk ik dat ik impact kan maken binnen de gehele organisatie. Dat wil ik verder uitbouwen. Wat bijzonder hierin is, is dat ik ook de ruimte krijg om dat te doen. Vaak ga ik een stapje verder dan onze CEO in gedachten heeft. Dat vindt hij ook fijn; dat ik hem confronteer met ideeën die voor hem nieuw zijn. Daarover kunnen we discussiëren. Maar uiteindelijk hebben we één gemeenschappelijk doel: de groei naar dé digitale timmerfabriek van Europa.

Fotografie: Pieter Bas Bouwman