Victor van Nieuwenhuizen: ‘Blind varen op intuïtie kan niet meer als je omgeving versnelt’

Victor van Nieuwenhuizen is CEO bij pols potten, het eigenzinnige Nederlandse designlabel. Hij maakte de overstap van de snelle retailomgeving naar deze kleinschalige B2B-organisatie. In gesprek met Lieke van Esterik en Lotty Willemsen - Tijhaar van Ebbinge vertelt hij over zijn eerste 100 dagen bij het bedrijf.

consumer-goods-en-services

Wat viel je het meeste op tijdens je eerste dag?
Pols potten voelt als een familiebedrijf, ik kreeg een warm ontvangst van het gehele team inclusief de eigenaren. Ik was me ervan bewust dat het bijzondere tijden waren voor de medewerkers: zij maken een interne switch mee, na vele jaren komt er iemand anders aan het roer met nieuwe ideeën, opvattingen en manier van ondernemen. Maar het was duidelijk dat iedereen wilde dat ik goed ging landen.

‘In mijn 100 dagen-plan stond onder meer: een fundament neerzetten om schaalbaar te worden’

Wat trok jou in dit bedrijf en in deze rol aan?
Ik was op zoek naar een uitdaging in de interior design. Daar heeft altijd een interesse gelegen; mijn eerste baan was inkoper bij de Bijenkorf op de afdeling wonen. In mijn tijd bij Sissy-Boy heb ik home deco heel snel heel groot zien worden. Ik zag dat er in die wereld nog veel te winnen was. Die vooruitgang wil ik meemaken. Waar in de fashionindustrie actuele thema’s als digitalisering en duurzaamheid al jaren veel aandacht krijgen, komt dat bij interior design vertraagd op gang. Je ziet verder dat interior design bij millenials meer top of mind wordt. Ze verhuizen vaker dan vorige generaties en veranderen sneller hun interieur. Deze trend is logischerwijs door Covid-19 verder versneld.

Pols potten is een sterk design driven en eigenzinnig merk. Je zult ons niet bij Amazon vinden, maar wél op bijzondere plekken in de wereld. Echter lag er nog geen focus op groei: daarin kon ik iets betekenen. Daarbij was er een klik met de oprichters en deelde we de visie over waar het merk heen kon groeien. Zo kon ik gefocust en met vertrouwen starten met die volgende fase.

Wat is het verschil met je vorige werkgever?
Ik kwam uit een B2C-retailomgeving waarin snelheid voorop staat. Bij Sissy-Boy had je echt de hectiek van de dag: je reageerde dagelijks op wat er in de winkels en bij de consumenten gebeurt. Met altijd veel mensen om je heen: meer dan 70 collega’s op het hoofdkantoor. Pols potten werkt voornamelijk in een B2B-omgeving, waar de snelheid lager ligt en de klantcontactmomenten schaarser zijn. Hier kijk je meer naar de lange termijn. Met een warehouse, showroom, studio en kantoor op één locatie is het bedrijf heel compact. En overzichtelijk: hier werken we met zo’n 30 man op kantoor.

‘Pols potten is al tientallen jaren een stabiel succesvol bedrijf; met passie en professionaliteit gerund en organisch gegroeid. Maar een actieve groei- en veranderagenda ontbrak’

Welke gewoontes heb je kunnen/mogen/moeten doorbreken?
Pols potten is al tientallen jaren een stabiel succesvol bedrijf; met passie en professionaliteit gerund en organisch gegroeid. Maar een actieve groei- en veranderagenda ontbrak. Die gewoonte, doorgaan op dezelfde voet, heb ik mogen doorbreken. Vraagstukken die te maken hebben met internationalisering, digitalisering, kanaalverschuivingen en duurzaamheid spelen nu meer dan ooit. Dit is een fase waar ik graag bij ben en waar ik een rol in kan spelen.

Welke impact heb je in de eerste 100 dagen kunnen maken bij dit bedrijf?
In mijn 100 dagen-plan stond onder meer: een fundament neerzetten om schaalbaar te worden. Pols potten was een familiebedrijf en werd overgedragen aan een private equity. Daar zijn nieuwe doelstellingen bij gemoeid. Vanaf de start was duidelijk dat – los van de inhoudelijke thema’s – het belangrijk was de collega’s mee te nemen in de plannen. Door duidelijk en transparant te zijn over doelstellingen en ambities, weten ieder wat we gaan doen en wat er ze verwacht wordt. Deze onboarding was een belangrijke stap.

Inhoudelijk focussen we ons momenteel op ons merk en op het digitaliseren van ons bedrijf. We hebben net een brand-identitytraject afgerond en zullen de komende tijd diverse rebranding-initiatieven ontplooien. Denk aan een nieuwe website, hoogwaardige content, maar ook verbeterde verpakkingen en een update van onze winkel op het KNSM-eiland. Einde jaar gaan we live op een nieuw commerce-, PIM- en paymentplatform: een groot project met vele voordelen voor de klanten en voor ons.

Op één punt had ik meer impact willen maken: duurzaamheid. Pols potten werkt al lang met een beperkt aantal kleine fabrieken in Europa en Azië. Door Covid en door alle issues met beschikbaarheid van de grondstoffen en het transport, bleek het lastiger om onze plannen rondom duurzaamheid te realiseren. Het blijft echter voor 2022 onveranderd hoog op de agenda staan.

‘Het werkt inspirerend en verhelderend om met mensen te sparren die net zo gepassioneerd zijn over de markt’

Wat heb je in de eerste 100 dagen geleerd bij pols potten?
Het verschil tussen B2C en B2B is groot. Op persoonlijk vlak heb ik geleerd mijn tempo aan te passen. Doordat er minder datapunten zijn in een B2B-bedrijf, zijn er langere feedbackloops. Dan kan het soms weken stil zijn, voordat je iets hoort over een probleem of een kans. Wel heb ik geprobeerd op een andere manier aan informatie te komen, door bijvoorbeeld vaker met klanten te praten en ook door meer data te verzamelen via onze eigen B2C-webshop en de winkel.

Op inhoudelijk vlak leer ik veel van de kennis en ervaring van mijn collega’s, van mijn voorganger en van collega’s uit de markt. Het werkt inspirerend en verhelderend om met mensen te sparren die net zo gepassioneerd zijn over de markt en alle kansen en uitdagingen die voor ons liggen. We vinden elkaar op onderwerpen als productontwikkeling, duurzaamheid, digitalisering of de gevolgen van alle kanaalverschuivingen en veranderend consumentengedrag.

We leven momenteel in een digitaal veranderende wereld. Hoe komt digitalisering terug in jouw rol?
Pols potten was – net als vele collega’s – tot Covid-19 offline georiënteerd, terwijl er snel veel omzet door de digitale kanalen stroomde en klanten meer van ons verwachtten. We zijn met kleine initiatieven gestart, zoals het invoeren van onlinemarketingcampagnes, meer content, en door samen te werken in de cloud en Teams. Nu zetten we grotere stappen. Dat doen we door onze primaire bedrijfs- en klantcontactprocessen te automatiseren en schaalbaar te maken. Aan de voorkant investeren we veel in content en online marketing. Deze manier van werken is datagedreven en schaalbaar, terwijl pols potten van nature een intuïtief gestuurd bedrijf is. Het blind varen op alleen intuïtie kan niet meer als je omgeving veranderd, versnelt en digitaliseert.

De eerste 100 dagen zitten erop, what’s next? Wat is je droom/visie binnen dit bedrijf?
Wat er door mijn gedachten speelt: wat zou er in de wereld gebeuren als wij er niet zouden zijn? Dan zou het een stuk grijzer worden in ieders huis, een stuk saaier. In de huidige tijd waarin we veel thuis zijn, is een eigen inrichting – die past bij jouw individuele wensen – steeds belangrijker. Met ons herkenbare, kleurrijke en eigen handschrift, bereiken we momenteel veel nieuwe klanten.

Wat we daarbij moeten koesteren, is onze studio en het getalenteerde designteam. Zij creëren hoogwaardige, eigen producten met duidelijke signatuur. Ik voorzie dat we de komende 5 jaar over de hele wereld leefomgevingen duurzamer en meer inspirerend maken.

Lees meer over de eerste 100 dagen van …

Fotografie: via Victor verkregen